Selasa, 7 September 2010

Unsur khurafat menjadi alasan ‘Di Sebalik Wajah’ ditolak
Penulisan di Malaysia semakin hari semakin berkembang dengan suburnya mengikut peredaran masa. Pelbagai kemudahan, prasarana dan penerbitan buku disediakan semata-mata ingin memastikan generasi muda dapat mengembangkan bakat mereka dalam industri ini. Bagaimanapun, tidak semua penulis-penulis terdahulu yang berdiri megah pada hari ini memperolehi nasib yang baik sama seperti penulis-penulis sekarang. Penulis-penulis lama terpaksa mengharungi pelbagai cabaran dan rintangan sebelum berjaya berkongsi karya-karya sastera mereka kepada masyarakat. Seorang guru yang mempunyai cinta yang tinggi terhadap dunia penulisan, Abg Saifuddin Abg Bokhari berkongsi serba sedikit mengenai pengalaman pahit dan manisnya sepanjang menjadi seorang penulis. Novel beliau,‘Di Sebalik Wajah’ pernah ditolak oleh pihak (Dewan Bahasa dan Pustaka) DBP kerana dikatakan mengandungi unsur khurafat yang tidak layak diterbitkan. Namun begitu berkat usaha gigih beliau akhirnya novel itu terbukti mampu mendapat tempat di hati mereka yang mencintai karya-karya sastera. “Pada peringkat awal, karya saya dibakul sampahkan. Cerpen-cerpen saya di kaki penyunting,”luah beliau ketika diwawancara oleh watawan Nur Shahira Abdul Shariff.

Sejak bilakah saudara Saifuddin mula menyedari minat saudara dalam bidang penulisan?
Dari zaman sekolah, saya sudah minat menulis. Menulis merupakan salah satu nadi kehidupan saya. Saya masih mengingati cerpen pertama saya yang bertajuk ‘Bapa Maafkan Anakmu’yang telah diterbitkan pada tahun 1983 di majalah Sekolah Menengah Melugu, Sarawak. Ketika cerpen itu diterbitkan, saya berusia dalam lingkungan 15 tahun. Apabila mengetahui cerpen saya diterbitkan dalam majalah sekolah, saya sungguh gembira dan menyalakan lagi semangat saya untuk menulis. Saya berulang kali membaca cerpen saya itu dan dengan nyaring timbul rasa minat untuk meneruskan impian saya sebagai penulis. Selepas menunggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia(SPM), saya mengambil keputusan untuk menulis pada majalah perintis terbitan Dewan Bahasa Kuching, Sarawak. Akhirnya lahirlah ‘Bapa Maafkan Anakmu’. Dari situ, saya sudah menyedari bahawa jiwa penulis sudah mula sebati dalam hidup saya.


Bagaimanakah saudara boleh mengembangkan bakat saudara ini sehingga menjadi salah seorang penulis yang berjaya di Malaysia?
Perjalanan hidup seorang penulis kecil seperti saya memang agak sukar. Pada peringkat awal, karya saya dibakul sampahkan. Cerpen-cerpen saya di kaki penyunting. Saya hanya seorang pemain kata-kata yang tiada nama. Kebanyakan cerpen saya tidak disiarkan. Jadi kekecewaan mencengkam jiwa saya. Air mata mengalir jauh ke lubuk hati saya. Hanya desir angin dan ombak yang mengerti keluhan hati saya ini. Namun begitu, semua itu, tidak menjadi penghalang kepada saya untuk menjadi penulis. Saya terus berkarya kerana menulis itu sudah sememangnya sebati dalam hidup saya. Bagi saya, cara utama untuk memperbaharui karya saya supaya tidak dipandang rendah oleh orang lain ialah dengan membaca penulisan orang lain. Saya membaca karya novelis lain sama ada penulis tempatan atau antarabangsa. Saya membaca novel mereka berulang-ulang kali. Apabila kita banyak membaca, kita akan mengetahui keindahan dan gaya seorang penulis. Akhirnya karya saya banyak dibancuh oleh karya Sasterawan Negara dan pemenang hadiah Nobel Antarabangsa. Disebabkan sikap saya yang tidak mahu mengaku kalah dan gemar membaca karya-karya mereka, akhirnya novel saya, ‘Di Sebalik Wajah’ telah diterima oleh pihak DBP. Kini, ‘Di Sebalik Wajah’ telah diterjemah ke Bahasa Inggeris dan telah dibawa ke Frankfurr, German oleh Institut Terjemahan Negara (ITJN) untuk dijadikan pameran buku di sana.

Sebagai seorang penulis yang berjaya, saudara pasti mempunyai seorang idola sebagai pembakar semangat untuk berjaya dalam bidang ini. Siapakah idola anda dan kenapa saudara memilih beliau sebagai idola saudara?
Setiap orang mempunyai idola masing-masing. Saya memilih A.Samad Said sebagai idola saya kerana beliau mempunyai karya yang sangat menarik. Karya-karya beliau juga serba sedikit menjadi gaya saya. Jika dibaca ‘Hujan Pagi’ dan ‘Salina’ terdapat banyak gaya penulisannya yang menarik perhatian saya. Karya beliau seolah-olah hidup dan beliau dapat menghidupkan watak cerita dengan latar yang menarik serta plot yang agak kompleks. Begitu juga dengan puisi-puisi beliau yang amat mempesonakan. Keperibadian beliau juga cukup membuatkan hati saya tertarik untuk menjadikan beliau sebagai idola saya. A.Samad Said seorang sasterawan yang amat sederhana dan tidak sombong orangnya. Ini telah dibuktikan apabila saya menghampiri beliau di mana jua, beliau dengan lemah lembut memberi reaksi yang menyenangkan. Idola saya ini yang menjadi pembakar semangat kepada saya untuk berjaya dalam bidang penulisan sepertinya.

Apakah kaedah dan pendekatan yang saudara lakukan untuk mendapatkan inspirasi bagi menghasilkan sebuah cerita yang baik?
Saya lebih menumpu kepada karya yang amat hampir dengan kehidupan manusia. Sebagai seorang guru sekolah, karya saya tidak lari daripada kehidupan remaja. Novel saya, ‘Di Tawan Manusia Purba’ terbitan Berita Publishing pada tahun 1995 berkisar tentang sejarah manusia yang digarap menjadi kehidupan remaja. Saya merupakan seorang guru sejarah jadi sejarah itu sendiri merupakan sebahagian dari latarnya kehidupan manusia Neolitik di dalam buku ini. Dari sejarah, saya mengaitkan cerita ini kepada kisah kehidupan remaja. Di samping itu, karya saya, ‘Di Sebalik Wajah’ adalah bancuhan daripada cerita benar dalam kehidupan seharian saya. Kebanyakan karya saya, saya mengaitkan kisah mengenai kehidupan saya sebagai seorang guru. Saya lebih banyak memerhatikan kehidupan di sekeliling saya terutama di sekolah-sekolah yang saya mengajar. Banyak pengalaman pahit dan manis yang saya kutip sebagai seoarang pendidik telah diolah manjadi sebuah novel yang indah. Bagi saya pengalaman dan cerita yang benar jauh lebih indah dan cantik untuk dibentuk menjadi sebuah novel daripada cerita rekaan semata-mata.

Seperti yang kita maklum, saudara merupakan seorang guru. Saudara menceburi bidang penulisan sebagai pekerjaan sampingan. Adakah pekerjaan sebagai penulis mendatangkan hasil yang sangat lumayan sehingga menyebabkan saudara menjadikan pekerjaan sebagai penulis sebagai pekerjaan sampingan?
Menulis bukannya pekerjaan smpingan. Menulis merupakan sebahagian jiwa dan darah saya dan saya bukannya untuk mengejar pekerjaan tambahan. Gaji sebagai seorang guru dan pensyarah sudah mampu menyara kehidupan saya. Tetapi jiwa saya ini meruntun untuk menulis kehidupan yang disaksikan oleh saya sendiri. Apabila diolah di atas kertas ianya menjadi indah. Apa salahnya jika karya itu dihargai dan dikongsi oleh orang lain. Jika mereka menghargainya dan meletakkan harganya. Alhamdulillah. Bagi saya, harga sebagai seorang penulis bukan terletak pada hasil pendapatannya tapi kepuasan yang tiada tandingan apabila penulisan kita dihargai oleh orang yang membacanya.

Sebagai seorang guru, bagaimanakah cara yang saudara boleh lakukan untuk mendidik pembaca anda ke arah yang lebih positif?
Guru mengajar dengan keringatnya di dalam kelas. Jika menjadi guru dan penulis, karya adalah merupakan instrumen yang banyak menjangkau ke jiwa remaja. Secara tidak langsung apabila golongan remaja membaca novel, mereka telah pun diasuh dengan kalimat-kalimat yang disusun indah dan menjadi makanan rohani mereka. Suara guru mungkin hilang apabila di luar kelas tetapi nasihat dari teks karyanya secara tidak langsung melolos dalam hati dan menjadi makanan jiwa remaja. Untuk membina sebuah kota bukan memakan masa dalam sehari tetapi bertahun-tahun. Begitu juga dalam mendidik insan, ia bukan memerlukan masa dalam sehari malah bertahun-tahun. Sedikit demi sedikit karya yang di baca itu merupakan instrumen tambahan kepada ilmu yang ditimba di bangku persekolahan. Kebanyakan karya saya merupakan karya yang berkisar tentang kehidupan. Sebagai contoh, novel Secarik Wajah Ria terbitan DBP pada tahun 1995 berkisarkan kehidupan pelajar tingkatan 3 di Sekolah Menengah Taman Keramat yang pernah saya mengajar dahulu. Kenakalan mereka yang luar biasa saya garap menjadi sebuah novel dan novel itu banyak mengandungi unsur psikologi dan motivasi. Melalui karya Secarik Wajah Ria ini, saya menggambarkan kehidupan pelajar-pelajar saya yang dahulunya merupakan pelajar-pelajar yang degil dan akhirnya menjadi orang yang berjaya serta berguna di dunia ini. Saya yakin dengan terhasilnya karya saya ini, sedikit sebanyak saya dapat memberi pengajaran kepada pembaca saya untuk menjadi orang yang lebih baik kelak.

Setiap penulis mempunyai identiti yang tersendiri. Apakah identiti yang ada dalam diri saudara dan kelihatan berbeza daripada penulis yang lain?
Saya ingin menulis dengan gaya saya yang sendiri. Dahulu, jika menulis kita akan terpengaruh dengan penulisan Sasterawan Agung. Tidak salah untuk mengambil sedikit penulisannya tetapi kita perlu ada gaya yang tersendiri. Gaya saya barangkali lebih kepada apa yang ingin ditulis, cara penulisan dan teks-teks yang dimasukkan ke dalam karya itu secara umumnya berlainan dengan penulis yang lain. Setiap pembaca mempunyai tanggapan yang berbeza, saya tidak tahu sama ada gaya saya sama dengan gaya penulis-penulis yang lain tetapi kebanyakan penulis tidak dapat lari dari pinjam- meminjam seperti filem yang saya tonton di ‘HBO’ mengatakan dalam ‘flash of the genius’, wataknya menjelaskan diksi-diksi dalam teks bukanlah dicipta oleh pengarang kerana ianya sudah sedia ada tetapi mengadunkan diksi itu adalah milik pengarang. Hal yang sama juga dalam bidang penulisan. Jika orang membaca penulisan saya mungkin mereka akan mengetahui bahawa penulisan saya sama sekali berbeza dengan penulis yang lain.

Daripada pengamatan saya, novel-novel yang dihasilkan oleh saudara Saifuddin kebanyakan novel yang berunsurkan sains fiksen. Sedangkan masyarakat kita lebih meminati novel yang berunsurkan cinta. Bagaimanakah cara yang saudara boleh lakukan untuk menarik orang ramai membaca novel saudara?
Ya, saya lebih gemar menulis novel yang berunsurkan sains fiksyen daripada novel cinta. Kepuasan menulis novel berbentuk sains fiksyen berbeza daripada menulis novel cinta. Novel sains fiksyen yang pernah saya menulis ialah novel ‘Misteri Perenza’ yang berkaitan kehidupan remaja dan protes saya kepada penyalahgunaan tenaga nuklear. Bagi saya, ianya bukan perkara utama jika mahu memikirkan kenapa masyarakat kita lebih menggemari membaca novel berunsurkan cinta ketika menulis. Saya menulis sama sekali bukan kerana nama dan mengejar keuntungan komersial. Barangkali misi seorang pendidik itu masih mengalir dalam jiwa saya. Saya menulis adalah untuk berdakwah kepada pembaca saya. Jika saya mahu mengejar keuntungan, sudah lama saya menulis cerita cinta. Namun begitu, tujuan utama saya bukan untuk mengejar komersial tetapi lebih kepada untuk berdakwah. Sudah menjadi tanggungjawab pendakwah dalam sesebuah novel untuk bersama-sama menyampaikan dakwah dengan kalimat dan tinta. Penulis juga seperti penyanyi dengan dakwah nasyidnya dan seorang ahli politik dengan retorikannya bagi menarik orang untuk mengikuti pidatonya. Begitu juga dengan saya, sebagai seorang penulis, saya berbekalkan bentuk, gaya serta nilai murni dalam novel saya untuk menarik orang ramai membaca novel saya.

Sebelum menjadi seorang penulis, saya dikhabarkan penulisan saudara Saifuddin pernah ditolak oleh pihak (Dewan Bahasa dan Pustaka) DBP kerana dikhuatiri memberikan unsur khurafat kepada pembaca. Bolehkah saudara Saifuddin memberikan komen mengenai isu ini?
Pada mulanya saya ingin menghantar novel saya, ‘Di Sebalik Wajah’ untuk dihantar ke DBP tetapi ditolak kerana DBP menganggap novel tersebut mempunyai unsur khurafat dan banyak ungkapan yang tidak boleh digunakan. Ini disebabkan dalam novel ‘Di Sebalik Wajah’, saya menceritakan serba sedikit mengenai kelahiran Fikri yang dilahirkan menghidap penyakit Albino. Dalam novel itu, saya menerangkan sebelum kelahirannya, bapanya, Encik Saifuddin dan Puan Halipah pernah ke hospital dan bertemu dengan insan Albino yang mempunyai kulit terlalu cerah.Dari situ, Encik Saifuddin telah mengusik Puan Halipah sama ada mahu memperolehi anak seperti insan itu atau tidak. Akhirnya, usikan Encik Saifuddin itu telah menjadi kenyataan dan anak yang dikandung Puan Halipah menghidap penyakit Albino. Disebabkan perkara itu, pihak DBP telah menolak karya saya ini kerana khuatir pembaca mempercayai bahawa kelahiran Fikri adalah disebabkan usikan ayahnya mengenai orang Albino itu kepada ibunya. Pada hakikatnya, kelahiran Fikri adalah secara kebetulan dan takdir daripada Allah S.W.T. Saya sendiri tidak nampak isu khurafat dalam penulisan saya itu. Mungkin pihak DBP mempunyai alasan yang tersendiri untuk menolak karya saya itu. Tetapi yang pastinya alasan khurafat itu hanya alasan kecil dan saya dapat merasakan pihak DBP menolak karya saya kerana mereka menganggap saya tidak terkenal dan hubungan saya dengan penyuntingnya tidak terlalu akrab. Mungkin itu ialah antara beberapa sebab mereka tidak mahu menerbitkan hasil penulisan saya. Walaubagaimanapun, penolakan DBP membawa rahmat besar buat ‘Di Sebalik Wajah’. Selepas ditolak oleh pihak DBP, ‘Di Sebalik Wajah’ terus di hantar ke pertandingan anjuran Utusan Public Bank dan novel itu telah berjaya mendapat tempat ketiga. Pihak DBP mula buka mata terhadap karya saya dan novel itu akhirnya telah diterima oleh pihak DBP. Novel ‘Di Sebalik Wajah telah diulang cetak dan diterjemah ke dalam Bahasa Inggeris sekaligus dijadikan pameran buku di Frankfurr, German. Alhamdulilah.

Saya juga dikhabarkan novel saudara yang pernah mencetuskan kontroversi itu bakal dijadikan novel yang wajib dipelajari oleh pelajar sekolah menengah. Bagi pendapat saudara, apakah kriteria-kriteria yang menyebabkan novel saudara itu dipilih?
Dalam novel itu, ada kekuatannya yang tersendiri. ‘Di Sebalik Wajah’ ada ilmunya, ada kekuatan bahasanya dan ada falsafahnya kerana novel tersebut merupakan sebuah kisah yang dapat memberi pengajaran kepada pelajar agar menentang ‘inferiority’ kompleks yang menyelubungi seseorang itu. Bagaimana perasaan rendah diri seseorang itu dapat dipulihkan dengan keyakinan dan semangat yang dirangsang oleh ibu bapa, guru dan rakan-rakannya. Dalam novel itu sendiri, Fikri yang menghidap Albino telah berjaya mengharungi cabaran dan rintangan hidup dengan jayanya tanpa dipengaruhi dengan sikap mudah mengaku kalah. Selain itu, novel ini juga mendidik dan mengajar seseorang itu untuk hidup berdikari. Insyaallah, novel ini akan diterbitkan di Sekolah-sekolah Menengah di Utara. Saya harap dengan terhasilnya novel ini sedikit sebanyak ia dapat memberi banyak nilai murni dan pengajaran kepada pelajar-pelajar Malaysia sekaligus memastikan mereka dapat mengharungi hidup dengan jayanya sama seperti Fikri sebagai watak utama dalam novel ini.

Sebagai seorang penulis Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), saudara pasti mengetahui serba sedikit mengenai selok belok DBP. Menurut pemerhatian saudara, adakah dunia politik serba sedikit mempengaruhi penerbitan buku di DBP? Berikan sedikit ulasan mengenai perkara ini.
DBP merupakan sebuah badan berkanun yang bertanggungjawab memartabatkan bahasa dan sastera melayu. Banyak sumbangan DBP kepada golongan penulis tetapi apabila DBP ingin bersaing menjadi sebuah badan korporat, ia sedikit sebanyak menjejaskan reputasinya sebagai benteng pertahanan bahasa dan sastera Melayu. Menjadi tanggungjawab semua pihak untuk menyelamat DBP supaya merancak dan menyemarakan kegiatan sastera dan memberi galakan sokongan kepada penulis terutama penulis kecil macam saya dan rakan-rakan penulis yang baru sahaja bertapak dalam dunia penulisan. Suara-suara politik memang ada di mana-mana tetapi pihak eksekutif DBP harus bijak menarik rambut dalam tepung. Pihak DBP juga jangan cepat melatah apabila dikutuk dan dikritik oleh orang ramai. Saya tidak menafikan campur tangan politik sentiasa bernafas dan bernyawa dalam DBP. Namun begitu, karya penulis kecil seperti saya tidak tercalar berbanding dengan karya A.Samad Said dan Shahnon Ahman yang terheret sama dalam kancah dunia politik di DBP. Jika dilihat, golongan politik dan pecinta bahasa seolah-olah tidak sehaluan. Masing-masing mempunyai haluan yang jauh berbeza. Tetapi yang pasti, DBP masih menjadi badan utama yang mempertahankan nasib penulis seperti saya.

Menurut pandangan saudara, bagaimanakah nasib bidang penulisan Bahasa Melayu di Malaysia? Adakah masih di takuk yang lama?
Pada pendapat saya, penulisan di Malaysia sudah mula terus berkembang dengan suburnya. Semakin ramai yang menulis dan memenuhi ruang pameran kedai-kedai buku yang tersohor seperti MPH, Kinukuniya dan kedai-kedai buku lain di Malaysia. Novel Melayu terus laris dan peluang cerah terbentang luas kepada penulis muda untuk berkarya. Kerajaan juga semakin peka dengan kepentingan bidang penulisan sebagai salah satu cara untuk negara kita menuju ke mercu kejayaan. Namun begitu, terdapat segelintir penulis yang hanya menulis semata-mata untuk mengejar keuntungan. Mereka menulis dengan menggunakan gaya Bahasa Melayu yang kurang baik. Daripada pengamatan saya, terdapat segelintir penulis menggunakan bahasa rojak iaitu campuran Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris yang saya rasa tidak elok digunakan. Ia mampu merosakkan keindahan Bahasa Melayu itu sendiri.

Apakah harapan saudara dalam bidang penulisan Malaysia?
Saya berharap suatu ketika nanti akan lahir penulis Malaysia yang akan dinobatkan dalam anugerah Noble Antarabangsa (Noble Prize Literature) yang masih belum dicapai oleh penulis dari Asia Tenggara. Setiap tahun akan lahir penulis-penulis baru yang dinobatkan dalam pelbagai sayembara. Sayembara merupakan satu pertandingan menulis novel dan cerpen untuk mencungkil bakat penulis muda. Bagi saya, sayembara bukanlah tujuan saya menulis tapi novel yang saya hasilkan adalah suara saya yang tidak terlalu nyaring di sebalik dinding-dinding sekolah tetapi akan melangkaui dinding hati manusia. Sebagai seorang penulis yang semakin menjangkau usia, pengalaman saya menimbun itu telah dititipkan menjadi karya-karya sastera. Saya berharap semoga karya-karya sastera saya ini akan menjadi khazanah negara untuk dikongsi kepada generasi masa hadapan yang menghargai dan mencintai kesusasteraan Malaysia. Harapan saya suatu hari nanti, dunia penulisan di Malaysia akan berdiri seiring dan sama gahnya seperti dunia politik dan hiburan. Semoga anak-anak Malaysia akan celik mata betapa mulianya bidang penulisan ini.

Abg Saifuddin Abg Bokhari seorang guru yang mencintai bidang penulisan sepenuh hatinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan